POTREBA I MOGUĆNOST NOVOG PRISTUPA ANALIZI PRIRODE (DEO 4).

Prof. Dr. Miloš Abadžić:

3.DA LI JE PRIRODA REALNA?

Kada bi ovo pitanje postavili običnom prolazniku na ulici verovatno bi nas po­gledao začuđeno, pita­jući se da li smo normalni kada ga uopšte posta­vlja­mo. Međutim, u savremenoj fizici, posebno kvan­tnoj teoriji, ta realnost se u više seg­menata dovodi u pitanje. Tome verovatno doprinosi sledeće:

  • Oslanjanje na homocentričnu filozofiju kod naših istraživanja i shva­­tanja Prirode,
  • Nedovoljna preciznost samog termina realnost može dovesti do grešaka u zaključivanju.
  • Neuzimanje u obzir mentalne strane naturalnih procesa, koji svojim delovanjem pred­sta­vlja­ju deo te realnosti i jedan su od uticajnih čini­­laca od kojih takođe zavisi rezultat svakog pro­cesa u Prirodi[i].

Realnost Prirode je nediskutabilna, ona je uvek prisutna bez obzira kakve uti­ske o njoj imali i na kojim se strukturnim nivoima ispoljava. Međutim, tu ta­kođe moramo izvršiti određeno proši­ri­vanje toga pojma kako bi izbegli mogu­će nedoumice i pogrešne interpre­tacije rezultata nekih naših istra­živanja. Uvo­đenje dve kategorije realnosti moglo bi otkloniti ovaj problem:

  • Apsolutna realnost i
  • Ograničena ili parcijalna realnost.

Ovu podelu ne nameće Priroda već naša realna nemogućnost da uzmemo u obzir sve uticajne činioce kojima su izložene pos­ma­tra­ne po­jave, procesi i pojavni oblici. Motive za ovak­vu podelu čine:

  • Velika složenost naturalnih pojava, procesa i struktura sa širokim ras­po­nom vrednosti odgovarajućih karakterističnih veličina i uticajnih či­ni­laca.
  • Ograničen broja i različita selektivnos i osetljivost čula kojima ras­po­lažu biološki pojavni ob­lici i, dodatno, kvalitet tehničkih po­moć­nih senzora koje u te svrhe koristimo. Rezultat toga je da će po­je­dine po­ja­ve, pro­cesi i strukture biti samo delimično regi­stro­vani i obrađeni u svesti tih bioloških pojavnih oblika, možda na defor­mi­san način, a da će neke proći pored nas nezapaženo.

Apsolutna realnost bezrezervno obuhvata sve procese, pojave i pojavne ob­like bez obzira o kakvoj se kombinaciji subelementarnih supstanci radi i na kom se strukturnom nivou to dešava. Ona ima dina­mički karakter koji se mo­­že menjati u prostoru i vremenu, pri čemu se mora voditi računa o jedin­stve­nosti ovih ve­ličina. To znači da apsolutna realnosti nemože imati lokal­ni karakter već da je i pro­mena na nekom lokalitetu povezana sa struk­turom celog Kosmosa odnosno Ogrničenog prostora. Tako gle­dano svi procesi, ma koliko delovali lo­kal­no, ima­ju deterministički karakter us­lovljen zbi­vanjem u celom Kosmosu. Drugo pitanje je koliki je uticaj uda­lje­nih struktura Kosmosa na te lokalne procese i da li deo njih možemo zane­ma­riti obzirom na nihov prak­tični doprinos toku tih procesa i pojava. Taj uticaj je rezultat delovanja jedin­stvenih naturalnih zakona, bez obzira da li se radi o fizi­čkim ili nefi­zičkim sup­stan­cama i njihovim strukturama. Pri tome mora se ima­ti u vidu moguć­nost da neki tre­nutno minimizirani uticaj nekog činioca mo­­že kroz duži vremenski pe­ri­od ostaviti traga na procese i stanje u nekom segmentu Prirode, ili, čak, to­kom vremena promeniti značaj u sklopu uti­ca­j­nih čini­laca na nekom lo­ka­litetu ili i samom Kosmosu.

Ograničena ili parcijalna realnost u suštini predstavlja deo apsolutne real­nosti, uhvatljive našim senzorima i sposobnostima prihvatanja tih infor­ma­ci­ja i nji­ho­vog transponovanja u našu svest, sa jed­ne strane, i praktično ogra­­­­ničene pri­hvatljivosti udaljenih komponenti Kosmosa na posmatrane po­­jave i procese, sa druge strane. Njeno prihvatanje ne dovodi u pitanje i ne dozvo­ljava poniš­ta­vanje apsolutne realnosti, mada smo u svom homocen­tričnom zanosu to spre­m­ni da činimo.

Kada se realnost posmatra na ovaj način moramo biti obazriviji kod pro­cene realnosti događanja i objekata u Prirodi. Pri tome se moramo oslanjati na jednu pretpostavku, koja je jednim delom proveriva. Radi se o tome koliko se neki segment apsolutne realnosti tačno transponuje u našu svest čime bi postala par­cijalna realnost. Dok se radi o fizičkim veličinama vero­vatnoća te pretpostavke je velika i u do­sta slučajeva lako proveriva. Odstu­panja su moguća i posledica su ili sistemskih struk­tura i programa funkcio­nisanja bioloških pojavnih oblika ili mogućih poremećaja u radu pojedinih njihovih organa bili oni rezultat nekih unutrašnjih ili vanjskih uticaja. Uz ovo, kao olak­šavajuću okol­nost, treba napo­menuti da u svim slu­čajevima ostaju na snazi osnovni i izvedeni natu­ralni za­koni, bez obzira kojim čulima i kako regis­tru­jemo pojedine prirodne veličine od subelemen­tarnog do naj­slo­že­nijeg molekularnog nivoa.

Kod ovoga treba imati u vidu značajnu nesaglasnost razvijene termino­lo­gije kojom predstavljamo od­­ređene prirodne veličine, sa njihovim objek­tivnim značenjem i delovanjem, što može biti posle­dica:

  • Našeg ograničenog poznavanja suštine naturalnih pojava i procesa od kojih nekih nismo ni svesni da postoje i deluju.
  • Pogrešne interpretacije nekih pojava i procesa čijeg smo postojanja i delovanja svesni ali ne poznajemo njihovu suštinu.

Jedan od zadataka kod izučavanja Prirode je i uspostavljanje preciznije ter­mi­nologije koju koristimo kod njenog opisa po cenu uvođenja potpuno no­vih termina uz njihov tačan opis.

Ovako definisana realnost, kojoj se polazište nalazi u naturocentričnoj filo­zofiji posmatranja Prirode, osporava čitav niz postavki karakterističnih za sa­vre­menu fiziku. Ključno mesto u tom razilaženju je tuma­če­nje i zna­čaj percepcije kod proučavanja naturalnih pojava i procesa, ali i Prirode u ce­lini. Pret­postavka da se ništa ne dešava u Prirodi dok mi to ne uočimo je tipi­čno homocentrična. Samo što se u tom slučaju postavlja logično pita­nje:„Šta se sa Prirodom dešavalo dok se homo sapiens nije po­javio, a ona je bila pri­su­tna i delovala prema svojim zakonima, ne vodeći računa o per­cep­cijama nepo­stojećeg homo sapiensa?“ Nije valjda Priroda stvarana prema percepciji maj­mu­na ili buba šva­ba, jer je to neko morao učiniti pre nego što se homo sapiens pojavio na sceni Prirode. Sa naturo­cen­trične tač­ke gledišta per­cep­­cija je odraz naših mogućnosti uoča­vanja poje­dinih naturalnih pojava i pro­cesa, sa jedne strane, i sposobnosti trans­pono­vanja i nji­hove obrade u našoj svesti i podsvesti, sa druge strane. Čak i tu nama su dostupne samo informacije i re­zultati obrade smeštenih u našu svest, ali su nam nedostupne one smeštene u podsvest, koje postoje i deluju ali ih mi nismo svesni. Ta spo­sob­nost raste sa našim raz­vo­jem, a menja se i dalje, pre svega sve boljim upo­zna­vanjem Pri­rode.

U koncepciji postavljenoj za NMN model uvedena je veličina koja izmiče lakoj proveri realnosti. Radi se o nefizičkoj veličini mentalnom subele­men­­tarnom sistemu i njegovom polju. Bez obzira što se njihovo postojanje i de­lo­vanje logično nameće, provera njihove realnosti direktno bila bi mo­gu­ća tek u slučaju raspolaganja sposobnošću svesne mentalne komuni­ka­cije i mo­­gućnosti procene delo­vanja na fizičke procese, odnosno ukoliko bi je mogli na nivou trenutnih naših sposobnosti trans­po­no­vati na mehanički nivo. Dok se ta spo­sob­nost ne postigne ostaje da se re­al­nost te strane Prirode indirektno potvrđuje logič­nom ana­li­zom naturalnih po­java i procesa, ali i ponašanjem svih bio­loš­kih pojav­nih oblika u različitim pri­likama tokom njihovog životnog cik­lusa i evi­den­tne evolucije.

Prisutnost ova dva suprostavljena stava znače da se na gornje pitanje može od­govoriti sa DA ili NE. Rezime tih odgovora sa moje tačke gledišta dat je odvojeno.

3.1. priroda je realna.

Prirodi tre­­­­ba pri­ći sa gledišta na­turo­cen­­trične fi­lo­­zo­fije i do­sled­no se držati to­ga kod analize svih as­pe­ka­ta njenog is­po­ljavanja. Pre­na­glašen ho­­­mo­­cen­trizam često upućuje u po­grešnom pravcu do­no­šenje validnih zaklju­ča­ka čak i u slučajevima ka­da raspolažemo vero­dos­tojnim rezulta­ti­ma ek­s­peri­men­­talnih is­tra­ži­vanja pojedinih naturalnih pojava i procesa, kao i osobina uočenih pojavnih oblika. Ako je Priroda re­al­na tada vredi:

  • Percepcija je mera naše spo­sob­­nosti ili nesposob­nosti da prepo­znamo i shvati­mo Prirodu i sve pojave i procese u njoj, pri čemu moramo biti svestni naše ograničenosti u tom procesu, bilo da je ona rezultat još uvek nedovljnog nivoa našeg razvoja i tehničkih mo­­gućnosti ras­po­loživih uređaja, bilo da je posle­dica nepostojanja odgova­rajućih čula kojima bi registrovali te pojava i procesa, ili ogra­ni­čenih mogućnosti i gre­ša­ka kod obrade prispelih informacija.
  • Pasivni, poluaktivni i aktivni i biološki pojavni ob­li­ci, ko­ji postoje u Priro­di, imaju isto isho­di­šte u njoj i mo­rali bi naći mesto u nje­nom ko­heren­t­nom modelu.

Za sve pojave, procese i pojavne ob­like moraju posto­jati jed­no­zna­čna na­učno za­snovana ob­­­ja­šnje­nje i odgo­varajući na­tu­­ral­ni mo­deli, za­snovani na rezul­tatima eks­­peri­men­talnih i teorijskih is­tra­­živanja. Kod te jednoznač­nosti nema proizvoljnosti i mora postojati uzročni splet okolnosti i njegove po­sle­dice, bili oni rezultat nekih fizičkih ili mentalnih delovanja.

Prema naturocentričnoj filozofiji realna Priroda ne prihvata stavove:

  • Percepciju kao osnovni kri­­te­rijum za prihvata­nje postojanja po­­­­java, pro­cesa i po­javnih oblika koji se odi­gra­va­ju i javljaju u Prirodi.
  • Nejednoznačne i fizikalno neobjašnjive defi­ni­cije naturalnih veli­čina, što obuhvata:
    • Čestično – talasnu pr­iro­du EMT;
    • Trostruku uloga fotona neutemeljenih fizi­kal­­­no pri­hva­tljivih ka­rakte­ris­ti­ka i obja­šnjenja;
    • anihilaciju materije;
    • tranasformaciju tipa masa↔ energija;
    • promenu mase sa brzi­nom kre­­­tanja uz ve­zu sa brzi­nom svetlosti;
    • odabrani  nosioci sile izvan subelementarnog nivoa i dr;
  • Nepostojanje  uz­roč­no-po­­­­sle­dič­­ne hijerathije iz­me­­­đu po­java i pro­cesa.
  • Modele imaginarne Pri­ro­de i višeravanske nivoe na kojima egzi­stiraju u istom prostoru i vremenu različiti svetovi fizičke  prirode[ii].
  • Zakrivljenost  sistema prostor-vreme.

Kod ovog predposlednjeg stava treba biti obazriv. Navedeni nivoi i struk­tu­re na njima, sa jedne strane, i ograničene mogućnosti naše percepcije naturalnih pojava i procesa, sa druge strane, ne isključuju mogućnost da se na tim nivo­­ima javljaju i pojavni oblici drugačijih struktura i karak­teristika. Samo i u tom slučaju oni predstavljaju realnost, bez obzira što je mi ne uo­ča­­vamo. Ono što uočavamo odnosi se na strukture koje objedinjavaju kom­bi­naciju sve tri osno­vne supstance, a što ne bi postojale i kombinacije tipa:

  • Materijalna i mentalna supstanca,
  • Električna i mentalna supstanca,
  • Samo mentalne strukture i pojavni oblici,

čije osobine nemožemo ni naslutiti. Sa strukturama samo od mentalne sup­stance se već računa u NMN modelu. Sa ovim kombinacijama se prema stavo­vima NMN modela već računa na subele­mentarnom strukturnom nivou. To bi posebno bilo značajno za treću kombinaciju koja bi mogla biti prisutna na različitim strukturnim nivoima u mentalnim sistemima čime bi se pravdalo njihovo kom­pleksno delovanje u svim segmentima ispoljavanja Prirode. Prihvatanje realnosti Prirode je uslo­vljeno prihvatanjem prisutnosti i delo­vanja mentalnog subelementarnog sistema.

3.2.priroda nije realna.

Oslanjajući se na ho­mo­­­­­cen­tri­­čnu filizofiju i kvan­tnu teo­riju Priroda je re­alna u meri naše per­ce­pcije o njoj. To podrazumeva:

  • Percipciji se pripisuje sve ono što joj se u re­alnoj Pri­ro­di ospo­rava.
  • Ona je mera postojanja Pri­rode oka nas i u nama.
  • Za nerazjašnjena pitanja koriste se za paradoksi, dua­lizmi i mate­ma­tič­ki formali­zam.
  • Uvođenje pojedinih matematičkih modela bez ikakve fizičke ili natu­ri­sti­čke podloge.

Sa ovakvim pristupom opravdavaju se hipoteze ­­o fizičkim pa­ralelnim re­al­­nim sve­to­vima u istom pro­­­storu i vremenu, zakrivljeni prostor-vreme, raz­li­čiti sin­gulariteti, kao i čitav niz fizički neute­me­ljenih  po­­­­­­­­­­­­java i pro­ce­sa.


[i] Na kraju krajeva stavovi kvantne teorije o uticaju posmatrača na posmatrane procese može biti jedino nekim mentalnim putem, bez obzira kako se on ispoljava i prenosi, ali je pri tome u meri sposobnosti ispitivača za takvo delovanje i uticaje.

[ii] Ovim se ne isključuje mogućnost postojanja i delovanja različitih struktura i po­javnih oblika u mentalnom sistemu i njegovim subsistemima, posebno sves­men­skom, jer su oni označeni kao re­alni deo Prirode i učesnik u svim njenim ispo­ljavanjima bez izuzetka. Aktuelna naša nemo­gućnost uvida u procese i pojavne oblike na tom nivou nemože uticati na njihovu realnost koja se, ipak, naslućuje.

Podelite članak:
Podelite putem email-a Podelite ovaj tekst na facebook-u Podelite putem Twitter-a
Možete ostaviti komentar, ili povratni link sa vašeg sajta.

6 Responses do “POTREBA I MOGUĆNOST NOVOG PRISTUPA ANALIZI PRIRODE (DEO 4).”

  1. Vladimir каже:

    Poštovani Miloše,

    sad vidjeh tek da ste mi odgovorili na onaj prethodni tekst, pa odgovaram na ono što sam ostao dužan „razjasniti“, iako smatram da je jasno samo možda nije postojalo koncentracije pune. 🙂 Pod Božanstvenošću mislim na Rad, Kretanje, punu Svijest, dakle kao glagol = etarske vibracije, u onom smislu koji je mislio i Ošo, a ne Bog kao imenica koja je dovela do pogrešnog razumijevanja toga kod većine kroz sve vijekove koji su pralelno vodili i do idolopoklonstva – otuda i borba protiv ikona u Vizantiji i ona apstrakcija u islamu, ali to je druga priča o naučnom u manjoj i većoj mjeri u religijama… Eto, to je to. I vjerujte, zbog toga se može uklopiti i te kako samo što neko u većoj mjeri spaja naučno za objašnjenje apstraktnog, fiziku i metafiziku, kao vjeru i nauku ktoz Razum. Istu moju spoznaju dijele još neki intelektualci s kojima sam podijelio svoj pogled za davanje mišljenja, jer u svim imenima božanstava od praistorije do danas satkana su četiri do šest vokala koji predstavljaju četiri elementa, četiri principa i četiri sile prirode koje se miješaju donoseći toplo, hladno, čvrsto, tečno itd. stvarajući beskonačno sa jedinstvenim matičnim brojevima u DNK svega za svačiji razvoj ponaosob – od rođenja do kraja. Spirala je poredak marko-mikrosvemira, pa se tako i matematika elektromagnetnog spektra makro-mikrosvemira na isti način odvija, a kako nakon smrti ni jedan atom ne umire tako sve informacije iz DNK teže beskonačnom, vječnom. Sve u skladu sa naukom ima naučno objašnjenje, iako je asptraktno i za vladajuću nauku još uvijek ne prihvatljivo da se nauka ohumani, da se vrati mišljenje u nauci i sloboda za diskusiju – zaista, onda kada nauka objasni nefizikalne pojave, napredovaće no u svim vijekovima svoje istorije, kako je govorio Tesla… Jezgro, periferija itd. širom Svemira samo je čista geometrija kroz elektromagnetni spektar…
    Svaka čestica ima svijest. Kosmos je svijest najpunija! Energiju etra nadopunjuju i uvećavaju sva kretanja u Svemiru da bi svo Svestvaranje i kretanje (uzrok-posljedica) bilo nastavljano i šireno (torzioni talasi isti kao Teslini na osnovu eksperimenata tehničkih)… a isto tako i u našem svijetu (morfičko polje npr.) gdje je najmanja jedinica po gustini, energiji i masi čestica a ostaje zabilježeno i naelektrisavano zahvaljujući jonosferi.
    Naravno da je duboka tema kako ste rekli, zato će potpuni odgovori doći u bližoj budućnosti, naravno, ukoliko nauka uvidi da griješi ukidanjem mišljenja koje ne odudara od naučnog samo što je otišla stepen dalje – ka duhovnom. Samo tako se nauka oplemenjuje, humanizuje i uspostavlja zadnjih skoro sto godina izgubljeni kontinuum razuma, a pogotovo poslije 1945. nuklearnom erom. Svi znamo da i dalje postoju uobraženost Čovjeka (genetika npr. misli samo na prizemljenost uzrok-posljedica a sa njom i druge na stepen društvenosti poput pedagogije i sl. koje su i te kako sa realnošću nesimetrične pa otud propasti u školstvu pa nadalje), pa tako misli u drugim pravcima kao u nekadašnjim kada je bilo da se sve vrti oko Zemlje. Budućnost će nesumnjivo biti u trećem stepenu razvoja misli, kada bi ta uobraženost Čovjeka i trebala nestati pa će tada shvatiti grešnost koju je previše kreirao u 3D ostavljajući naelektrisane jone za sobom kroz Vrijeme.

  2. Vladimir каже:

    I naravno, Vaš rad je dobar i dosta me podsjeća na način na koji o antropologiji i dogovoru radi Ibrahim Đonlagić, takođe kvalitetno.

  3. Miloš каже:

    Poštovani Vladimire,

    Čitajući ovaj Vaš komentar i osvrt na prethodni stičem utisak da će nam se gledišta sve više približavati. Ostaje moja konstatacija da se na osnovu nekoliko navedenih stavova, kada je tema ovako kompleksna, nemože zaključiti o slaganju ili nesalganju u širem kontekstu. Bitan je osnovni pristup čiji pojedini izvedeni stavovi i ne moraju biti usaglašeni, ali trebaju biti podloga za raspravu. Nažalost, naučna zajendica se tvrdokorno drži svojih stavova od kojih mnogi nisu utemeljeni čak ni na pravim fizičkim stavovima, da ne pominjemo stavove koji proizilaze sa ostalih nivoa u Prorodi od kojih je fizika tek samo jedan deo. Ona većinu drugačijih stavova a priori odbija i anatemiš i ne prihvata raspravu svrstavajući ih u pseu-donauku, zabo¬ravljajući da je njihova nauka pre više od stotinak godina bila pseudonauka po tadašnjim kriterijuma (neki stavovi su im to još uvek). Sada su se ušančili u svoje rovove i ne dozvoljavaju pristup. Deklarativo su za raspravu ali, izgelda, samo ako je na njihovoj liniji. Ipak je sve više zastupnika potrebe zaokreta u nauci i otvaranja novih pristupa ne samo u fizici već u nečemu što zovem Naturistika. Dovoljno je pogledati spisak disidenata na svetskom nivou, kojih ima registrovanih više od sedam hiljada, a ima ih sigurno znatno više koji ne nasupaju na nekim forumima ali imaju kritični stav prema nekim zvaničnim stavovima u nauci. Verujem da ćemo na kraju uspeti zaobići tu njihovu Mažinovljevu liniju.
    Problem u pokušajima da se iznude odgovarajuće potrebne izmene u stavovima su vrlo česti fragmentalni pristupi, često međusobno suprotstavljeni, a potreban je jedinstven zaokret. Uobražavam da bi ovih nekoliko članaka koji će izaći u KPV i knjiga, koja je u pripremi, mogli poslužiti kao podloga za usaglašenije delovanja mnogih u čijim parcijalnim stavovima ima elemenata za objedinjavanje. Ove moje stavove gledam kao predloge za raspravu i argumentovanu izmenu, bez obzira koliko mi je stalo do njih i njihovog eventualnog prihvatanja. Ostaje da svako od nas prema svojoj orijentaciji i nivou svesti deluje,što bi bilo u skladu sa njenom definicijom iznetom u mom prvom objavljenom radu. Komentari na tom pravcu su dobro došli ali bi zaokruženo definisani i sistematizovani stavovi bili efikasniji.

  4. Vladimir каже:

    Dragi Miloše,

    apsolutno se slažem. Isti nam je pogled. Nauka zvanična nikako ne uviđa ili ne želi, da spajanje putem razuma dovodi do uspjeha. Naravno, iz toga kao i iz kritike, njen najbolji način jeste da anatemiše, jer kako kaže Nikolo Makijaveli u „Vladaocu“: „Cilj opravdava sredstvo“.
    Uopšte ne treba da brinete niti vodite računa o tome hoće li ljudi iz vladajuće nauke prihvatiti Vaš rad, ukoliko znate da ste na pravom putu. Ja sam se i prije ove svoje dvadesetčetvrte godine razočarao u vladajuću nauku, vidjevši da je prihvatila politikanske manire, ali isto tako da se kroz sisteme školstva i visokoškolstva plasiraju iluzije poput onih da su stare biblioteke uništene . Još je 1991. Karl Poper za biologiju i još neke nauke rekao da robuju ideologijama i dogmama, i da njegov dobar dio kolega koje smatra stručnim trpi veliki pritisak da bi mogli slobodnije raditi a da ne budu anatemisani. Ljudi od nauke zato najčešće i razmišljaju u skladu sa propisanim naučnim dogmama. Najgore od svega što ni metodologije nisu proširivane, što dovoljno govori o „napretku“ u naučnim spoznajama. Danas nije isto što i juče – sjutra neće biti što i danas.
    Uglavnom, ima izuzetaka (i to dosta) i ima onih koji će pratiti Vaš rad. To imajte na umu, uvijek. Velika je razlika između vjesnika prevaziđenosti i vjesnika budućnosti.
    Srdačan luminoferozni pozdrav i sve najbolje u daljem radu!

  5. Miloš каже:

    Dragi Vladimire,
    očigledno nas odeđeni zajednički pogledi na Prirodu i naučno okruženje zbližavaju. Zahvaljujem se na podršci uz napomenu da nemam nameru odustajanja od privođenja kraju pisanja započete knjige. Imam iskustva sa svojom prvom knjigom, koja je istini za volju imala slabosti pa sam i sam bio njen oštar kritičar. Mislim da će nova biti oslobođena uočenih grešaka. Samo, ako nećemo da se ponašamo kao naučna zajednica, ne treba insistirati na apsolutnom prihvatanju izneti stavova, već ih i od strane autora smatrati predmetom rasprave, naravno argumentovane. Nažalost i mnogi od disidenata se ne ponaša tako što sve ide na račun vlastite štete. Jednom sam bivšem direktora Instituta za fiziku u jednom razgovoru pomenuo da me mnogi od njih podseća na junaka iz Rakićeve pesme POMRČINA (treći deo), samo što to može reći pesnik a ne naučnik koji pretenduje da unapređuje nauku i opšte poglede na Prirodu. Mislim, inače, da je nalov i sada aktuelan. Samo to je život i,nažalost, odnos snaga nadam se privremeni (koliko mi to kao penzioneru nešto znači). Sliku tih odnosa dobro odslikava pregled pseudonaučnika objavljen na sajtu zeitgeistsrbija.org sa vrlo površnim i često pogrešnim ocenama stavova navedenih imena.
    Nisam filozof pa su neki moji stavovi, koji mirušu na filozofiju, dati „iz glave“. Vaše pominjanje Đonlagića me je ponukalo da pogledam malo njihov sajt filozofija.org i da pokušam proceniti gde sam ja u tome.

  6. Vladimir каже:

    Dragi Miloše,

    slažem se i sa time što ste napisali. Pišite Vi knjigu, a to što ste i sami sebe kritikovali samo pokazuje Vašu veličinu. Bit i jeste u tome da se greške ispravljaju čak i vlastite, a ne kao na nekim primjerima u istoriji nauke i misli koji nisu prihvatili da su napravili greške korijenite nego da bi svoje teze održali i lobi služili su se etiketiranjem. Zato je tužno vidjeti da običan intelektualni svijet postupa tako, razumno, a da neki najveći umovi i humanisti na svijetu kako važi po propagandi naučnoj, to nisu pokazali. A da su mišljenje u nauci ne bi bilo ugašeno i razvoj nauke imao bi svoj tok. Da Ajnštajn nije etiketirao svoje prve kritičare, već sjeo i razmislio dublje kao intelektualac i humanista je’l, zatim okupio kritičare u cilju dobra za misao i nauku, i usavršio sebe, on je ostao vječno u ćorsokak u svom plagiranju i ličnim pogrešnim postulatima koje je izveo na osnovu prethodnih radova Boškovića i Poankarea. Da toga nije bilo i da je pratio Teslin rad, onda bi njegova vlastita teorija (iako suprotna od Boškovićeve) bila zaista genijalna i bez greške. Ovako, činjenica, nije shvatio prije svega Nulu pa time ni da je etar realnost a ne mašta. Ni ja nisam fizičar, ali znam šta je magnetizam i da prostor nije zakrivljen jer da jeste ne bismo ni avion vidjeli na 1km izviše nas. Eto, a sve se to uči iako tu nema razuma, iz zbog toga je postalo besmisleno baviti se trkom u svijetu nauke u kojem se prije glasa da bi se uspostavila pravila i sistemi manipulacije, umjesto da su se umrežila mišljenja i dobro razmatralo prije davanja pečata. Čini mi se što više da su čak sistemi obrazovanja i vaspitanja u Starom vijeku bila naprednija nego danas – filozofi su sa svojim učenicima vodili debate, nisu postojale izglasanosti, dogme i njegovalo se mišljenje kao stvar napretka. Uz to, oficijalna nauka nije oduhovljena jer je trag toga izgubila u XX vijeku, i sve se gleda kao u politici i religijskim ustanovama – ako nisi s nama protiv nas si, a cilj opravdava sredstvo ukoliko se žele anatemisanja. Sve u svemu, strogo knjiški začaran krug.
    No, da je samo to „Pomrčina“ što ste naveli, Rakić ne bi bio velikan.:)
    Ako budete htjeli da se javite moj mejl Vam je: v.karadzic88@gmail.com
    Mislim da bi Vaš rad zanimao dobar dio budnih naučnika, koji imaju institucionalno znanje ali i znanje za stepen više kao i aktivno razmišljanje proisteklo iz dubine i slobode duha i uma.

    Srdačan luminoferozni pozdrav!

Ostavite komentar